Monday, July 17, 2006

departure to the land of the d...

(log bermula 15 july 2006, approx 5pm) My whole family excluding an exceptional few who couldnt make it sent me off at the klia. on the way to immigration past the security gate, and i heard a "pweeet" from the other side. it was halim! mcm tak percaya. told them to just "melambai2 dari rumah masing or perhaps taman klcc" but there they were - halim sam munir and aniza. after some chit chatting i went past the immigration, boarded the train, at the boarding gate made a few last calls, then off i went into the sia sq117. from kul to sin there was no food served. only orange juice. the weather was not so good so the plane was made to land a bit later than scheduled. hasilnya, when i landed in spore, i was made to rush my way to the sin-bom gate immediately (siot lah. the reason why i took sia is just to look around kat changi airport yg haznita kata best sangat tu. tapi nak tgk apa kalau pegi gate sin-bom pun berlari2), and told that bcos of the flight delay fm kl, there's a chance that my checked-in luggage tak sempat nak flown together on the same flight with me to bom. assured that it will be flown out in the immediate next flight out of sin to bom, i was not totally happy but realized there's lil that i can do but just hope.

masa nak boarding sin-bom tu pun ada sorg staff sia ckp "ur colleage is looking for u" aku terpk "sapa plak colleague aku yg nak gi india ni" pastu baru teringat the MA from australia is boarding the same flight with me.

on board sin-bom sia sq424, food was good. had fish with rice and a few other nice stuff. masa nak duduk tu, the indian guy sitting next to me (in his mid 40s) told me to keep my laptop bag in the compartment overhead, tapi aku just keep my laptop bag in the compartment under the seat cos i thought of using the laptop later during the flight. mamat tu dah pandang cam tak puas hati. aku terasa pakcik tu sebijik mcm bapak kajol dlm citer apatah yg bagi burung makan tu "kuurrrr, kurrr" sambil diajuk oleh shah rukh khan. ah pedulik. aku tgk kriss in-flight entertainment punye magazine, ada byk gak movie selection. ada "basic instinct 2" tapi malu nak tgk (hi hi hi) so tgk "v for vendetta". lama gak citer tu. and sgt best. end up aku tido 1 jam je out of the 5.5 hr flight.

sampai kat bom kul 12am. lewat 1.5 hrs dari sepatutnye i.e. 10.30pm. bile nak turun, terserempak dgn sorg mamat yg aku rasa mcm tio yg dari aust tu (indonesian sbnrnya, tapi based kat aust). nasib baik betul kalau tak malu saja. dia in his early 30s so ala2 sebaya la. lepas kuar immigration (surprisingly cepat je lepas) aku pi la cari org sia staff utk tanya pasal bag. dia ckp dia takde terima further msg from sin for perhaps bag aku sampai sekali. so aku pun pi la cari kat belt. tiba2 aku perasan embarkation form aku takde dlm passport. shit! gelabah gak aa cari. last2 based on advise from security guards, aku pi balik kat immigration counter and fill in a fresh form. immigration2 tu dgn selamba jer stamp takde masalah. dah la salah stamp (instead of stamp kat arrival dia stamp kat departure). aku tanya "takpa ke ni" diorang sambil tergelak2 cakap "u dont worry about it" apa lah baik tak payah ada form kalau tak implement betul2.
luggage jln kat belt slow gile. byk gile intervals. dekat sejam gak baru semua abis. aku tak nampak gak beg aku jalan. so aku pi kat pompuan sia tu balik cakap beg aku tak kuar. dlm ati "sial la esok takde baju nak pakai". pompuan tu ckp "cuba tgk kat ujung tu ada some unclaimed bags yg dah kuar earlier on" (of course dia ckp omputih la kan). nasib baik beg aku ada situ.
sejam gak aa kat airport. kuar airport dah kul 1am. ada driver hotel tunggu. borak2 sikit2 dgn driver hotel tu along the way to hotel. dia ckp kat mumbai bleh lawat gate of india, masjid haji ali etc. sampai kat hotel dah 1.30am kot. ok la 5 star deluxe. wlpn aku sure hyatt regency yg dkt airport tu lagi superb. hotel yg ni nama dia taj lands end, reason sbb dia kat a'la tanjung (hujung) and surrounded by ocean. check in, aku dpt pool view. floor 11 tapi rendah gile mcm 1st floor je. floor 1-10 takde kat lift. pelik betul. takkan la suwei numbers diorang byk sgt kot. 13 pun takde (understandable lah kan, konon omputih abis aa).

anyway, lepas masuk bilik, aku unpack, then antar dobi sebyk mungkin. pastu tido dlm 2.30am.
pagi dlm 7.30am, tio call tanye aku nak bfast ke tak. aku pun bgn, mandi, then terus turun. ingatkan dia dah ada kat bwh. rupanya takde. aku pun makan2, tetiba dia turun. rasa bersalah lak sbb tak ajak turun. mana nak tau, ingat kau tu dah turun. nway, lepas makan, tio ajak pegi stroll along the beach jap, tgk some of the indians living along the stony beach. mandi kat luar camtu aje. benda warna coklat pun bertompok2 atas batu2 kat situ. insaf skjp aku. diorang toilet pun takde. malaysia punye la kaya nak banding dgn umat2 kat sini. lepas lepak beach, pi business center, tanya info pasal town sikit2, katne nak jalan2 (mamat tio ni sporting gak, nak jalan2 kat town la, nak cari hard rock cafe la padahal baru first day, aku mengikut jer la). so kitorang pun kuar naik rikhsa or tuktuk (a'la tuktuk thailand la tapi kecik lagi kot). 20 rupee je sehala (dlm rm2 la). punye la kecik tpt yg kitorang pegi tu aku rasa town gua musang lagi besar kot haha. maybe i went to wrong side of town. ada la satu dua kedai yg locals panggil shopping mall tapi bagi aku mcm kamdar aje. nama dia globus. brg branded agak sama harga dgn elsewhere so aku tak tertarik except for some undergarments brand tak dikenali. balik hotel, have buffet lunch (worth 1450 rupee, approx rm140 mahal gile sial) tapi makanan sedap tak hingat dunia la siap ada choc fountain lagi. nasib baik ada sorg cafe manager ni yg assure aku daging diorang sumer guna halal meat, so aku balun la. ada oyster gak.

lepas dah makan, naik atas tido. agree ngan tio nak either gym or swim ptg tu by 5pm, tapi bgn2 dah 6.30pm, itupun tio call kejut. (btw, bagus juga ada mamat indon ni, we quickly got acquainted maybe because agak sebaya dan dia pun layan je music/club/minum dan semua benda yg org muda kat aust buat. mula2 spekong semata2, last2 by sunday nite dah campur aduk english/malay/indo). nway, lepas bgn 6.30pm, kitorang pi lepak jap kat beach, then naik hotel makan kat chinese restaurant (irony betul makan chinese kat india). makanan dia sedap jugak siot. harga pun boleh tahan 900rupee=rm90 sorg. takper makan mahal2 slb bayar. ituler pasal sapa suruh tak bagi fixed allowance kan aku dah balun abis2an.

lepas makan dlm 10pm, bwk laptop pi bilik tio dan online guna slb punye network. buat keje tax comp yg tertangguh. by 11.30pm mamat tu dah berdengkur dgn kuatnya. aku amatlah bersyukur slb doesnt make its staff to share room. kalau tak gile aku jadinye tiap2 malam kena dgr snoring yg kuat itu. by 12pm aku dah siap compose email utk tak comp tu, then cabut balik bilik. baca buku "speak louder darling" kejap, then dozed off.

bangun pagi tadi kul 6.15am (awal sial), siap2, then baca OFM jap, prepare aa nak buat audit cuak gak siot. kul 7.30 turun bfast, kul 8am sorg mamat yg look like manoj turun, aku pun dgn selamba tegur, again nasib baik tak salah org, dia pun join meja kitorang. then tgh makan tu, irina turun (cantik sial irina ni serious tak tipu, mengukuhkan pegangan aku bahawa org russia semua cantik2, mata besar kulit perfect, tapi dia nampak agak aged la dlm 40s kot). tak lama lepas tu mamat brazilian ricardo tu join. apparently flight diorang delay lagi teruk. supposed 10.30pm sunday, tapi sampai dah kul baper n diorang checked in only at 4am this morning.
lepas bfast naik keter pi slb ofis. buruk sial office/building ni nothing compared to rohas perkasa. on the way to office pun menunjukkan bombay ni mmg bandar yg agak kotor, takde bangunan tinggi. korg bleh imagine aa sbijik mcm dlm movie tamil tu. and again, aku tak dpt tgk any nice place to visit (prejudice siot).

masa lunch, makan kat kantin slb bersama2 staff2 lain. tak payah bayar, tulis nama je. makanan pun sumer pure indian food. baru aku tau penangan indian food sbnr, duk hotel duk sentuh international meals je indian food tak pandang pun. pedas siot indian food ni. pastu aku tanye sorg staff, daging (mutton) yg kantin guna ni halal tak, dia pun ask around the kantin dan while yg lain sume geleng taktau, tiba2 sorg mamat ni confiden cakap "yes" sambil menggelengkan kepala sikit (paham2 la kan bangsa ni, yes geleng no pun geleng).

aku pun dgn pasrahnya dan baca bismillah terus suap. sedap juga rasanya. tapi ada byk menda2 alien yg aku tatau apa nama (sumer vege based aa so halal aa hopefully) tapi aku mamah juga. ricardo, irina and tio sumer terkulat2 je makan, manoj je yg berselera sah2 ini negara dia (btw dia ni asal dari cochin so lagi remote aaa, tapi konon dah moden sbb keje lama kat dubai).
dekat2 kul 4, sukar jugak cari tpt smayang kat ofis ni. nasib baik ada sorg muslim staff nama sayid yg tunjuk tempat dia slalu smayang i.e. tkt atas sekali yg a'la store. nasib ada worker bersihkan sikit2.

kerja wise, aku go thru some matrix and questions n icq related to area yg aku nak cover, and set appointment ngan person in charge tmrw morning. aku tanak interview dia today cos aku tak confident n nak run thru those questions n doc requested with tio mlm ni (dia lagi experienced aa dari aku sbb dia ma dan dah keje slb 4 yrs including jakarta n perth). checked with irina n apparently sumer org kena tentively conduct exit meeting by 16th (tues), so perhaps 17th dah line clear utk jalan2.

ok aa... today diorang nak balik awal (5.45pm) sbb irina n ricardo tak cukup tido. aku set aje bleh pi swimming or gym later. hopefully takyah dinner aa tonite tapi tio mcm seorang yg takleh skip dinner jer.

so, 1st entry travel log ini berhenti di sini, 5.40pm monday 17 july 2006.

3 Comments:

Blogger halim said...

i'm the first to comment on mordor. what a funny and familiar name. aku tak baca lagi blog mafus tapi saje jer nak jot down. hahaha

9:27 PM  
Blogger sam said...

hohoho...banyak nak komen ni. ok ok kita mula sket2 aaa...1st thing, mordor!! gosh..mafus, rodek kata "mordor is a name that i'll be thinking if i'm in form 2" :P tapi i get it, u dont know what name to choose kan? u can use nick's note or blog ahmad mafus ;)

next, name movie yg ade bapak kajol tu is "Dilwale Dulhanie Le Jayenge" best tau citer tu. lame gile tayang kat india, aku rase dekat 10 thn kot...

the embarkation form. mafus, kau bleh isi banyak2 kali, isi jer...tak perlu gelabah pon. hilang, isi lain. tapi jgn la hilangkan yg diorg dah cop. tu je.

then the stamping tu. ala, immigration india kan...putar belit btul. nanti kalau mase kau depart nanti sumthing wrong, kau pon putar belit balik la...kau kan dok sane 5 minggu. mesti dpt sket ilmu :P

ok pastu apsal kau masuk bilik terus antar dobi? kau bwk semua baju kotor ke pegi india? mau cuci dgn air sungai ganges ke???

abt the people, "tio mcm seorg yg takleh skip dinner" dia kurus mcm aku ke? hohoho...ricardo tu plak mcm carlos gabrielle ke? and lastly, ambik la gambar irina...huhuhu

12:26 AM  
Blogger ZurratulAin said...

sammm..
byknye soklan..!! hahaha.. tapi aku pon nak tanya soklan yg sama ngan sam.. pesal ko smp2 je ko antar baju ko kat dobi?? ke ko g antar iron? takkan ko bawak baju kotor kot g sana.. haha..

and amik la gambar tio & ricardo.. hensem tak derang.. and nak tgk gmbr irina.. cun eh??

4:09 AM  

Post a Comment

<< Home